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[이슈]

연재 ⑥ 이행기의 네트워크, 아시아 여성영화제 네트워크의 전망 / 아낫 쉬퍼링 코헨(이스라엘여성영화제 집행위원장)


2013년 5월 25일(토) 국제학술대회

* 연재순서

1부: 영화 산업과 여성 영화 정책

① 할리우드와 미국 독립영화 산업에서 여성 영화인의 현재 / 멜리사 실버스테인(아테네영화제 집행위원장, ‘우먼 앤 할리우드’ 창립자 및 편집장)

② 스웨덴의 “성인지적 영화 정책” 사례 / 토베 토르비욘슨(스웨덴영화진흥기구 영화/사회원장)

2부: 여성영화제의 문화정치학과 국제 네트워크

③ 프로그래밍의 기술: 여성영화제의 실험, 과거와 현재 / 노르마 게바라(프랑스 끄레떼이유여성영화제 프로그래머)

④ F워드: 여성영화의 미래적 이슈에 대응하기 / 베티 쉬엘(독일 도르트문트여성영화제 프로그래머)

⑤ 여성영화제의 문화정치를 재조정하기: 서울국제여성영화제 사례 / 권은선(서울국제여성영화제 집행위원, 중부대학교 교수)

⑥ 이행기의 네트워크, 아시아 여성영화제 네트워크의 전망 / 아낫 쉬퍼링 코헨(이스라엘여성영화제 집행위원장)



이행기의 네트워크,

아시아 여성영화제 네트워크의 전망

아낫 쉬퍼링 코헨

(이스라엘여성영화제 집행위원장)

나프 NAWFF는 아시아 여성영화제의 네트워크다. 이 네트워크는 2009년 서울국제여성영화제에 의해 설립되었다. 그 멤버는 다음을 포함한다:

TIWFF –일본, 도쿄국제여성영화제

WMWFF –대만, 대만여성영화제

WIFFC –인도, 첸나이 삼성국제여성영화제

IWFF –이스라엘, 이스라엘국제여성영화제

IWFFIS –한국, 서울국제여성영화제

서울국제여성영화제 집행위원장이자 나프의 설립자인 이혜경은 그들이 처음 서울국제여성영화제를 개최했을 때, 아시아 내에 다른 여성영화제의 존재를 알지 못했다고 말한 바 있다.

그들이 처음 ‘대만여성영화제(Women Make Waves Film Festival in Taiwan)’가 있음을 알게 된 것은 그로부터 4년 뒤였다. 제3회 영화제에서 ‘동시대 대만 여성 영화제작자를 주목하다’라는 제목으로 특별 섹션을 가진 이후, 황위샨 감독이 한국을 방문했고, 그를 통해 대만여성영화제를 알게 되었다. 이후 서울국제여성영화제는 대만여성영화제와 접촉하여 컨텐츠를 교환하기 시작했으며, 그 후부터 매해 서로의 대표자를 초청하는 데에 동의했다.

나는 서울국제여성영화제와 다른 영화제들 사이에 이루어진 연결이 이혜경 선생님으로 하여금 우리의 네트워크를 만들 수 있도록 했다고 믿는다. 나는 아시아 간 네트워크로서 나프 NAWFF, 즉 아시아 여성영화제네트워크가 갖는 중요성에 대해 그녀가 한 말을 인용하고자 한다:

“중요한 것은 빈번한 접촉과 대화를 통해 서로에 대한 이해를 쌓아가고 확장시키는 것이다. 그리고 더 중요한 것은 이러한 서로에 대한 이해가 아시아 내에서 이루어지는 것이다. 즉, 우리가 누구를 만나고 또 무엇을 하든 서로의 아시아 내 위치를 알고 이해할 수 있도록 하는 것은 그처럼 오랜 시간 동안 실제로 우리로 하여금 이러한 작업틀을 벗어나는 데에 가속도를 붙게 할 수 있다. 누가 타이완에서 대만여성영화제(WMWFF)를 위해 일하는가? 그것은 어떻게 형성되었고, 어떻게 운영되고 있는가? 이러한 질문들에 대한 대답은 단지 우리가 알아야 하는 지식뿐만 아니라 가치있는 역사들로 이루어져 있다. 이런 식으로, 우리가 전적으로 무시해왔던 또 다른 역사가 있다: 여성의 지적 개입과 아시아 지역에서의 문화 산업들에 대한 역사. 이것은 국가적 작업틀과 그것의 지시적 서구 역사 내에서 가로막혀 있던 역사이다.

어떤 여성영화제들은 영화제작자들과 더 깊이 연계를 맺고 있고, 또 어떤 영화제들은 액티비즘이나 학문적 페미니즘과 연계를 맺는다. 이러한 다면적인 발전들은 각각의 아시아 지역의 역사, 또 페미니즘의 역사로부터 나온 것이다. 상호참조를 통해, 우리는 더 역동적인 프로그램들을 마련할 수 있다.”

2010년에, 준비위원회가 나프 설립을 위해 구성되었고, 서울국제여성영화제가 기자회견을 통해 그들의 계획을 발표했다. 첫 번째 회의가 2011년 서울에서 있었고, 두 번째가 일본 도쿄, 그리고 세 번째가 인도의 첸나이에서 있었다. 나프의 멤버들은 인도 첸나이(SWIFF), 타이완(WMWFF), 서울(IWFFIS) 그리고 도쿄(TIWFF)의 여성영화제 멤버들로 시작했고 1년 뒤에 이스라엘이 함께하게 되었다. 도쿄여성영화제가 개최된 지 28년만인 2012년에 막을 내렸고, 이후 나프에서도 떠났다. 2013년에 네 번째 회의와 시상식이 대만(WMWFF)에서 열릴 것이다.

이혜경 초대 집행위원장은 올해 임기가 끝나고, 다음 집행위원장은 전임 대만여성영화제의 대표이자 대만여성영화협회 대표인 웨이 쑤 치엔이 될 것이다. 또한 나프 사무실은 대만 타이페이로 자리를 옮길 것이다.

NAWFF의 목표

● 아시아 여성 영화 전문가들과 여성영화제 간의 상호작용 촉진

● 아시아 여성 영화 제작과 상영 지원

● 아시아 여성 영화들의 데이터베이스 구축

● 아시아 여성 문화 운동 고무

● 아시아 여성 영화와 관련한 이슈들을 발견하고 발전시킴

활동

나프 시상식

나프 시상식은 나프에 의해 주최되는 연례행사이다. 수상자는 각각의 나프 멤버국들로부터 추천받은 나프 영화들 가운데 선발되며, 나프 트로피와 함께 1000$의 상금이 수여된다. 그 해의 수상자는 모든 나프 영화제에 상영될 것이다. 시상식은 2011년 도쿄국제여성영화제에서 열렸다 2012년에는 첸나이국제여성영화제에서, 그리고 올해는 타이페이의 여성영화제에서 열릴 것이다.

2012 나프 시상식은 대만의 리칭휘 감독의 <돈과 사랑 Money and Honey>이 수상했다. <돈과 사랑>은 타이페이 양로원에서 필리핀 여성 관리인을 그리면서 그들이 필리핀에 있는 가족들과 떨어져 대만에 남아 있는 이유를 탐색한다. 다른 후보작들로는 <나의 도시My City>(2011, 인도), <레드마리아Red Maria>(2012, 한국), <3.11: 여기에 살아 3.11: In the moment>(2011, 일본) 그리고 <조+벨르Joe+Belle>(2011, 이스라엘)이 있다.

첸나이에서 회의와 수상작 선정을 함과 더불어, 나프는 첸나이 영화학교 학생들과 또 다른 좋은 시간을 가졌다 –“그래서, ‘여성’ 영화란 무엇인가? : 나프 영화제 진행자들과의 토론”이라는 제목의 워크샵. 이 워크샵에서 나프 멤버들은 그들이 각 지역의 역사적 맥락 속에서 무엇을 '여성 영화'라고 부르는지에 대한 프리젠테이션을 가졌다. 첸나이에서 우리는 또한 비공식적 만남의 시간을 가졌고, 서로 더 자주 만나 대화를 나눌 필요가 있다고 생각했다. 이에 따라 우리는 네트워크를 발전시키기 위한 새로운 방법을 함께 모색하고자 6주마다 온라인상에서의 만남을 갖기로 결정했다. 



나는 여러분이 우리가 온라인상의 만남에서 가장 최근에 나눈 생각들 중 몇 가지를 함께 공유하길 바란다:

새로운 회원국의 가입

우리는 새로운 회원국을 늘려나가고자 한다. 우리는 현재 필모어, 즉 이스탄불 여성영화제, 그리고 오사카여성영화제와 같은 새로운 회원들이 가입할 가능성을 마무리짓고자 노력하고 있다. 우리는 또한 이미 우리와 함께하고 있는 회원국들로부터 다른 여성영화제들을 초대하는 것에 대해서도 생각했다.

아시아 여성영화를 알리다.

현재 네트워크 사이트에 영화 제목, 감독, 출연진 및 제작진, 시놉시스, 주제의 중요성, 상영 정보 등등이 담긴 온라인 데이터베이스를 만든다. 이것은 우리가 네트워크에 가입된 각 영화제들에서 매년 큐레이트되는 프로그램의 노출을 극대화하고 다른 이들과 그것을 공유하며, 매년 우리들 각각에게 중요하게 구성된 연구를 촉진시키도록 해줄 것이다. 또 한 가지 간절히 바라는 것은 VOD를 위한 첫 단계로서 영어 자막을 가진 경쟁작들을, 그리고 그 다음 단계에서 다른 영화들을 업로드하는 것이다. 그것은 일종의 온라인 국제아시아여성영화제이며, 접근이 용이한 핵심에서 영화를 만들고 새로운 관점과 다른 이슈들을 만들어낼 것이다. 다양한 관객층을 위한 접근 용이한 영화를 만들기 위해 인터넷을 사용하는 것은 영화제를 위해서, 특히 그것을 구성하는 영화들과 여성들을 위해서 더 의미있는 노출을 이끌어낼지도 모른다.

리소스

각 회원국으로부터 데이터와 수치들을 업로드하고, 예산 규모, 아시아 내에서 여성들에게 가치있는 기초와 리소스들, 남성과 여성에 의해 연출된 영화들의 통계, 그들의 예산과 그들을 지원해주는 사람들 등에 대한 정보의 교환을 가능하게 한다.

정보를 공유하고 대중에게 그것을 알리는 것은 각 국가들에서 공적 정책에 영향을 미칠수도 있다. 이 네트워크는 이러한 데이터를 모으고 분석한 이후에 정치적이고 전략적인 목표들을 설정할지도 모른다. 세계 몇몇 국가들에서 젠더적 관찰은 남성과 여성 감독들 사이에 리소스의 보급에 있어 중요한 역할을 한다 –이것은 지금 이 경우에도 마찬가지일 수 있다. 이러한 정보를 모으는 것은 영화에서 여성 재현의 새로운 모델과 방법들을 수립하기 위한 전략의 첫 단추가 될 것이다.



NAWFF:

Where Do We Go From Here?

Anat Shperling COHEN

(Director, International Women Film Festival Israel)

NAWFF is the Network of Asian Women's Film Festival. The network was established in 2009 by the international women's film festival in Seoul.

The Members so for include:

TIWFF –Tokyo, Japan WMWFF –Taiwan

WIFFC –Chennai, India IWFF –Israel

IWFFIS –Seoul, Korea

Lee Hyae-Kyoung the Chairperson of International Women’s Film Festival in Seoul and the initiator of NAWFF tells that when they first launched the international Women’s Film festival in Seoul, they were unaware of the existence of other women’s film festival in Asia.

It was 4 years later that they first learned about the existence of ‘Women Make Waves Film Festival in Taiwan and after having a special section for their 3rd film festival entitled, ‘Focus on Contemporary Taiwanese Women Filmmakers’, director Huang Yu-shan visited Seoul and they got connected with WMWFF and started to exchange contents and reached an agreement to invite each other’s delegates each year afterwards.

I believe that the connections between Seoul women’s film festival and the others led Ms Lee to initiate our network. I’d like to quote her about the Significance of NAWFF as an inter-Asian network:

“What is important is to build and extend mutual understanding through frequent contact and communication, and what is more important is that the mutual understanding be inter-Asian. That is, whoever we might meet and what we might do, to be able to learn and understand each other’s inter-Asian positions can build momentum to get all of us out of the frameworks in practice for such a long time.

Who works for WMWFF in Taiwan? How was it established and how is it being operated? Answers to these questions constitute not just knowledge but a valuable history that we should know. In this way, there is another history that we have been totally ignorant of: the history of female intellectuals’ interventions and cultural industries in regions of Asia. This is a history, which might be blocked out within the national framework and its referential western history. Some women’s film festivals are more deeply connected with filmmakers, others with activism, and yet others with academic feminism. These multifaceted developments come from the histories of each Asian region, and that of feminism. Through cross-references, we can arrange much more vibrant programs.”

In 2010, a preparatory committee was founded for establishing NAWFF, and the women's film festival in Seoul announced their plans via a press conference.

The 1st meeting was held in 2011, in Seoul, Korea, the 2nd in Tokyo, Japan, and the 3rd in Chennai, India. The members of NAWFF started with the members of women’s film festivals from Chennai, India (SWIFF), Taiwan (WMWFF), Seoul (IWFSS) and Tokyo (TIWFF), and one year later we (Israel) joined.

The women's film festival in Tokyo closed in 2012 after 28 years and thus dropped out of NAWFF.

In 2013, the 4th meeting and award selection will be held in Taiwan (WMWFF).

The first chairperson ends this year, and the next chairperson will be Ms. Wei-ssuChien, former director of WMWFF, and the director of Taiwan Women Film Association. Also, the NAWFF office will be relocated in Taipei, Taiwan.

The goals of NAWFF:

● Promoting interactivities among Asian female film professionals and Women’s film festivals

● Supporting Asian women’s film production and distribution

● Establishing a database of Asian women’s films

● Encouraging the cultural movements of Asian women

● Discovering and developing issues relating to Asian women’s Cinema

Activities

The NAWFF Award

NAWFF Award is an annual ceremony hosted by NAWFF. Winner is selected among the NAWFF films recommended by each NAWFF member, and prize money $ 1000 with a NAWFF trophy is given. The winner of the year will be screened at every festival of NAWFF. The Award ceremony was held at Tokyo Int’l Women’s Film Festival in 2011; Women’s Int’l Film Festival, Chennai in 2012 and this year it'll be at the Women Make Waves Film Festival, Taipei.

The 2012 NAWFF Award was given to ‘Money and Honey’, directed by Lee Ching-Hui from Taiwan. Money and Honey depicts Filipina caretakers in a Taipei nursing home and explores why they keep coming to Taiwan, leaving their family in

the Philippines. The other nominated films were My City (2011, India), Red Maria (2012, S. Korea), 3.11: In the moment (Japan, 2011), and Joe + Belle (Israel, 2011).

In addition to the meeting and the award selection in Chennai, NAWFF had another good time with students of film schools in Chennai –a workshop titled “So, what is a ‘woman’s film’? : A discussion by Festival directors from the NAWFF”. In the workshop, NAWFF members gave presentations on what they call ‘women’s film’ in the historical context of each locale. In Chennai we also had the time for some unofficial meetings and we thought we should meet and talk with each other much more often. So we decided to have an online meeting every 6 weeks in order to think together on new ways to develop the network.

I’d like to share with you some of our latest thoughts from our online meetings:

New members joining

We would like the network to extend and to have new members. We are now trying to finalize the possibilities for new members to join such as Fillmor –the women’s film festival on wheels from Istanbul and Osaka women’s film festival. We also thought about inviting other women’s film festivals from the countries that are already members to join us.

Exposure to film by women from Asia

Create an online database on the net’s existing site, with film titles, directors, cast and crew members, synopses, thematic classification, distributor information and more. This will allow us to maximize the exposure of programs curated annually in each of the net members’ festivals, share them with one another and facilitate the research each of us conducts every year significantly.

Another aspiration is to upload the competition films with English subtitles for VOD as a first step, and other films at a later stage. It would be a kind of an online international women’s Asian film festival, which would make filmmaking and the new

perspectives and different issues at its core accessible. Using the internet to make film accessible to the wide audience may lead to more significant exposure to the festivals and especially to the films and the women who made them.

Resources

Upload data and statistics from each member country, enabling exchange of information about budget size, foundations and resources available for women in Asia, number of films directed by men and women, their budgets, who supports them, etc. Sharing the information and exposing it to the public may influence public policy in each of the states. The net may set political and strategic goals after collecting and analyzing this data. In a few countries in the world gender monitoring plays a central part in the distribution of resources among male and female directors –this can be the case here too. Collecting this information will be the first step towards building strategies to new models and ways of changing the representation of women in Cinema.